wtorek, 1 października 2013

Sernik cytrynowy z czekoladą

… delikatny, pyszny, z wyraźnie wyczuwalnym cytrynowym aromatem i choć to klasyk sernikowy (należy do rodzaju tych cięższych, klasycznych serników) przyjemnie rozpływa się w ustach, jest wilgotny, syty i chyba nikt nie będzie w stanie się mu oprzeć. Na wypróbowanie zrobiłam go z połowy porcji, ale następnym razem zrobię go z całej porcji, połowa porcji to stanowczo za mało! :) Ten sernik sporo rośnie, ale również sporo opada, wygląda dość kiepsko (ja okroiłam boki nożem, aby sernik był równy), ale mimo to z pewnością zrobię go jeszcze nie raz – niedoskonałości zewnętrzne zawsze można wyretuszować lukrem lub polewą czekoladową, a sernik jest naprawdę pyszniutki, najlepszy na drugi, nawet trzeci dzień. Może następnym razem pokombinuję piekąc go w kąpieli wodnej, obniżę temperaturę pieczenia lub dodam do masy całe jajka, nie oddzielając żółtek od białek i zobaczymy, czy efekty będą lepsze :)
Oryginalny przepis znajdziecie tu.
Składniki:
- 750 g. twarogu trzykrotnie mielonego (ja użyłam gotowy twaróg sernikowy) 
- 4 duże jajka   
- 30 g. budyniu śmietankowego           
- 1/2 aromatu cytrynowego      
- skórka otarta z 1/2 cytryny (lub 1/2 aromatu cytrynowego)   
- 100 g. prawdziwego miękkiego masła           
- 125 g. cukru  
- 50 g. rodzynek (ja je pominęłam)      

- 50 g. skórki pomarańczowej 
Przygotowanie:
Żółtka ucieramy z cukrem, po chwili dodajemy do nich miękkie masło i ucieramy je z żółtkami, aż się dokładnie połączą. Następnie dodajemy ser, aromat, proszek budyniowy, zapach cytrynowy, otartą skórkę z cytryny, rodzynki i skórkę pomarańczową, wszystko dokładnie łączymy (krótko mikserem) i na końcu bardzo delikatnie wmieszujemy do masy ubitą na sztywno pianę z białek.
Gotową masę przelewamy do tortownicy o średnicy 23 cm. wyłożonej na dnie papierem do pieczenia, wstawiamy ją do piekarnika nagrzanego do temperatury 160 – 170 stopni (u mnie termoobieg + góra – dół) i pieczemy ok. 1 – 1,5 godziny.
Gdy sernik wystygnie dekorujemy go polewą czekoladową lub lukrem (w oryginale sernik polany jest polewą czekoladową zrobioną z czekolady deserowej i odrobiny mleka rozpuszczonych w kąpieli wodnej).
Przed podaniem najlepiej schłodzić sernik w lodówce przez minimum kilka godzin lub najlepiej przygotować go dzień wcześniej i zostawić na całą noc w lodówce. Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz