wtorek, 2 lipca 2013

Najlepszy placek na maślance z owocami

… puszysty, lekki, a jednocześnie odpowiednio wilgotny, z chrupiącą kruszonką na wierzchu i soczystymi owocami w środku… W zależności od pory roku możemy użyć do niego dowolne owoce sezonowe, ale ciasto świetnie sprawdza się również z owocami mrożonymi, więc w zasadzie o każdej porze roku możemy cieszyć się pachnącym ciastem z owocami lata :) Jest to ciasto z tych najprostszych, a zarazem najlepszych i bezproblemowych – w zasadzie wystarczy wymieszać wszystkie składniki i gotowe, zawsze się udaje, pięknie wyrasta i wszystkim smakuje. Do złudzenia przypomina ciasto drożdżowe, choć z drożdżowym nie ma nic wspólnego, grunt że jest pyszne i powiem Wam jeszcze tak na zakończenie, że jest to najlepsze ciasto z owocami, jakie dotąd miałam okazję skosztować!
Przepis pochodzi z forum CinCin, ale obiegł już chyba wszystkie blogi wkoło – aż dziwne, że dotąd na niego nie trafiłam, ale zaległości nadrobiłam – w ciągu ostatniego tygodnia upiekłam je 2 razy, z malinami i z truskawkami – oba były genialne i znikały w błyskawicznym tempie jeszcze na ciepło, dlatego bardzo je polecam… smacznego :)
Składniki:

Ciasto:
- 1 szklanka maślanki (lub jogurtu naturalnego)
- 2,5 szklanki mąki pszennej
- 3 łyżeczki proszku do pieczenia (1 małe opakowanie – 15 g.)
- 1 pełna szklanka cukru
- 1 cukier waniliowy (1 duże opakowanie – 30 g.)
- 3 jajka
- 1/2 szklanki oleju

Dodatkowo:
- ulubione owoce – świeże lub mrożone

Kruszonka:
- 180 g. mąki pszennej
- 100 g. rozpuszczonego masła
- 140 g. cukru
- 1 mały cukier waniliowy (15g.)

Przygotowanie:
Ciasto:
Prościej być nie może: wszystkie składniki wkładamy do garnka i przez krótką chwilę ubijamy je mikserem, aż wszystkie składniki się dokładnie połączą (można wymieszać wszystkie składniki również łyżką, ale wygodniej jest mikserem, ponieważ masa jest dość gęsta). Gotową masę przelewamy do blaszki o wymiarach 25 x 35 cm. (u mnie tortownica 26 cm.) wyłożonej papierem do pieczenia, na ciasto układamy w małych odstępach owoce (jeśli używamy owoce mrożone nie rozmrażamy ich wcześniej, układamy owoce zamrożone lekko obtoczone w mące ziemniaczanej), a na wierzch posypujemy kruszonkę.
Gotowe ciasto wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 stopni i pieczemy ok. 35 minut. Ja piekłam je dłużej, ok. 1,5 godziny w tortownicy 23 cm, ok. 1 godzinę w tortownicy 26 cm. – czas pieczenia zależy od wymiaru blaszki jaką użyjemy, ale generalnie zawsze pieczemy ciasto do tzw. suchego patyczka i na pewno się uda :) Jeśli wierzch zacznie się za szybko przyrumieniać można w trakcie pieczenia przykryć wierzch ciasta folią aluminiową.
Kruszonka:
W małej misce łączymy mąkę, cukier i cukier waniliowy, dodajemy do nich rozpuszczone masło i ugniatamy wszystkie składniki razem, aż powstanie nam kruszonka.

41 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Nie jestem laikiem ale cosik chyba poszlo nie tak...kruszonka sie rozlala i wyzlo ciasto gladkie..truskawki gdzies tam w srodku i blizej spodu..ale smak dobry..no kurcze a juz chcialam sobie wyjesc kruszonke...sprobujemy w sobote;)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Może za luźną zrobiłaś kruszonkę? Spróbuj kruszonkę z mojego przepisu: http://kuchennehity.blogspot.com/2014/02/kruszonka.html, jeszcze nigdy mnie nie zawiodła :) Odnośnie owoców one często są w środku ciasta, a nawet opadają na dno, zwłaszcza jeśli owoce są duże i ciężkie. Ja jak mam duże owoce, np. truskawki często kroję je na połówki, wtedy są w środku ciasta lub na wierzchu, ale nie opadają na dno. Powodzenia w sobotę ;)

      Usuń
    4. NANNANANANy354333

      Usuń
  2. Zrobiłam. Nie dodałam kruszonki a na górę położyłam plasterki banana. Nic dodać, nic ująć. Pycha! Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobione :) Jest przepyszne!!! Kruszonkę zrobiłam z przepisu: 50g mąki, 25g cukru, 25g zimnego masła, 1 łyżeczka cukru waniliowego, wyszło extra!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam wszystko zgodnie z przepisem, ale wyszedł mi taki zakalec, że ciasto wyglądało, jakby było z budyniem. Wyczytałam w innych przepisach dot. ciasta z maślanką, że ludziom też wychodził zakalec, a inni - szczęśliwcy - nie mogli się nachwalić. O co w tym wszystkim chodzi i gdzie jest pies pogrzebany? Już chyba nie będę ryzykować i próbować drugi raz. Pozdrawiam szczęśliwców.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie miałam takiego problemu, może za krótko piekłaś ciasto? W zależności od użytej formy czas pieczenia jest różny, jak dopisałam w przepisie w mniejszej formie moje ciasto piekło się aż 1,5 godziny. Nic innego nie przychodzi mi do głowy, ponieważ tu mieszamy wszystkie składniki razem i nie ma co tu, że się tak wyrażę sknocić. Piekłaś do tzw. suchego patyczka? Spróbuj również może z gęstym jogurtem (np. Bacoma gęsty), może to pomorze. Polecam Ci również Ciasto jogurtowe z truskawkami, które dodałam ostatnio na bloga. Robiłam je już 3 razy i też jest ok - jest tam mniej jogurtu (3/4 szklanki), może jak odrobinę zmniejszysz ilość jogurtu to to pomorze? Mam nadzieję, że się nie zrazisz i jeszcze spróbujesz ciasta jogurtowe.
      Pozdrawiam, Ania

      Usuń
    2. Wszystkie produkty muszą mieć temperaturę pokojową , może dodałaś coś prosto z lodówki
      i wyszedł zakalec .

      Usuń
    3. Niestety, mi również wyszedł zakalec. To było moje drugie podejście do tego ciasta i drugie nieudane :( Kiedyś myślałam, że to wina piekarnika, jednak po wymianie piekarnika wraz wyszedł zakalec :( Sandra.

      Usuń
    4. Dziewczyny, coś musicie robić nie tak - te ciasto wychodzi naprawdę wielu osobom. Nie ma co narzekać, tylko znaleźć przyczynę :) Spróbujmy razem, reasumując: czy proszku dajecie te 15 g.? Jeśli zmniejszycie ilość proszku może to spowodować zakalec, bo ciasto jest bardzo wilgotne i coś musi je utrzymać. Po 2, owoce. Czy nie są ciężkie? Jeśli są duże typu śliwki, truskawki i są ciężkie często opadają na dno i mogą spowodować zakalec. Warto wówczas owoce pokroić na małe kawałki, aby były lżejsze. Jeszcze jedna rzecz, która przychodzi mi do głowy to jogurt - spróbujcie dać 3/4 szklanki, zamaist całej. Ja, gdy próbuję nowe przepisy z jogurtem, zawsze obniżam ilość jogurtu (też mam obawy o zakalec), tak jak np. w tym przepisie http://kuchennehity.blogspot.com/2014/06/ciasto-jogurtowe-z-truskawkami.html i ciasto jest pyszne.
      Mam nadzieję, że w końcu uda się Wam upiec ten placek, powodzenia, a jeśli nie spróbujcie ten w ww.linku, jest równie pyszny, też na jogurcie, i też z owocami :)

      Usuń
  5. Witam Was kobitki,
    Właśnie zajdam się tym ciastem, robiłam je dziś pierwszy raz i wyszło super, maślankę miałam prosto z lodówki i na dodatek po terminie :) truskawek nie kroiłam na pół i nie poszły na spód, oprócz tego dodałam jeszcze maliny i jagody, więc całe ciasto od środka w górę mam w owocach, na kruszonkę masła nie roztapiałam tylko dałam miękkie i rozgniotłam je ręką z resztą składników, kruszonka wyszła super. Ciasto wyrosło ponad tortownicę 26cm i piekłam je 1 godzinę.
    Pięknie pachnie i jeszcze lepiej smakuje.
    Polecam ten przepis!
    Pozdrawiam
    Ewelina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Maślanka z lodówki po terminie i na pewno wyjdzie, tez tak robilam;)

      Usuń
  6. Dodam jeszcze jedno, żeby ciasto wyszło należy zawsze długo miksować żeby wyszła jednolita puszysta masa i zawsze trzeba miksować w jedną strone!
    Pozdrawiam
    Ewelina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za rady - może przydadzą się tym, którym nie wiadomo czemu niestety to ciasto nie chce wyjść. Pozdrawiam, Ania

      Usuń
  7. coś jest na rzeczy, mi raz wyszło świetne i zachęcona sukcesem upiekłam drugi raz - niestety zakalec, potem trzeci i znów zakalec...ale ponieważ pamiętam smak pierwszego i nie przywykłam do porażek piekę dzisiaj po raz kolejny ;-) może się uda

    OdpowiedzUsuń
  8. im więcej owocu tym lepiej? ... czy raczej nie przesadzać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie ma co przesadzać, aby owoce nie opadły na dno, ale jeśli owoce są lekkie (typu maliny, jagody) można sypnąć więcej :)

      Usuń
  9. ciasta piekę od wieków ,
    w wolnej chwili wpiszę Wam przepisy na ciasta z maślanką,
    tego nie ruszę - nie podoba mi się już przepis , zawsze ciasto z maślanką było wyjściem awaryjnym w razie braku jajek w domu ,
    a jak owoce opadają to tak jak w keksach - opruszcie troszkę mąką.
    Jolanta

    OdpowiedzUsuń
  10. Upiekło się i smakuje wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny przepis na szybkie pyszne ciasto z owocami. Właśnie zjadłam kawałek i jestem pod wrażeniem, a mój mąż powiedział tylko mmmmy i pałaszował dalej. Wrzuciłam wszystko do miski prosto z lodówki. Mieszałam prawo, lewo, góra , dół. Owoców (śliwki) nie kroiłam na drobne kawałki, ale tylko na pół, a i tak były na wierzchu przykryte tylko pyszną chrupiącą kruszonką. Z doświadczenia wiem, że przyczyną nie udanych wypieków mogą być użyte produkty. Kiedyś miałam problem którego sprawcą była mąką, ale nim do tego doszłam to straciłam sporo nerwów. Dziękuję za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że placek smakował... a już myślałam, że ciąży nad nim jakaś klątwa ;) Ostatnio sporo dziewczyn na nie narzeka, no ale jak widać trzeba się nie poddawać i piec do skutku, wina na pewno leży po stronie składników, trzeba tylko znaleźć winowajcę ;) Pozdrawiam.

      Usuń
  12. Drogie panie....kiedy dodacie make nie miksuje dluzej niz 10 sek. Moga byc nawet grudki maki.To ciasto mieszane za dlugo gwarantuje zakalec.Pozdrawaim

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciasto jest mega, póki co zawsze mi wychodzi :) Co do mieszania składników to w przypadku tego ciasta nigdy nie robie tego mikserem tylko dużą drewnianą łyżką :)

    OdpowiedzUsuń
  14. pycha......,koleżanki z pracy już robią,dziecko by zrobiło

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety ZAKALEC :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam no to się piecze,zobaczymy co wyjdzie 😊oby smakowało dam znać pozdrawiam!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  17. Pychotka,jeśli masz Aniu jeszcze inne ciekawe przepisy na proste również dobre ciasta to proszę podaj je.Dzięki i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Aniu najlepsze ciasto na maslance jakie jadlam w swoim zyciu.Troszke mialam obawy po przeczytaniu komntarzy czy nie bedzie zakalca,ale raz kozie smierc-dzis upieklam.Jest puszyste,wilgotne ,po prostu poemat.Produkty mialam z lodowki,owoce-jablka ,gruszki swieze,sliwki mrozone.To ciasto na dluzej zagosci w moim domu.Pozdrawiam Cie serdecznie:) Chcialam dodac zdjecie,ale nie wiem jak.Barbara

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę. Na blogu nie ma opcji dodania zdjęcia, może z pomyślę i sprawdzę, czy udałoby się dodać taką funkcję. Pozdrawiam.

      Usuń
  19. Witam dzisiaj robiłam ciasto z corka , wyszło super zamiast maślanki dodałam 1/2szkl kwaśna śmietane wymieszane z mlekiem, owoce to mrożone maliny
    Niebo w gębie, będę robić częściej ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. placek rewelacyjny pieke go od 10 lat lekko zmodyfikowalem recepture zmniejszylem ilosc cukru do niepelnej szklanki i proponuje dodac szczypte soli ....tak loli ciasto staje sie wyraziste i mniej mdle

    OdpowiedzUsuń
  21. Potwierdzam ciasto genialne! Ja wprowadziłem małe modyfikacje, zamiast oleju daje rozpuszczone masło, jest smaczniejsze, innym razem pół szklanki mąki zastapilam taka sama ilością kakao i wyszło rewelacyjne! Samo ciasto robię tak jak muffiny, tzn osobno mieszam widelcem mokre,osobno suche i potem łącze razem w misce, dosłownie przez pół minuty.
    A mój niezawodny przepis na kruszonka, to taka sama ilość mąki co cukru (np. 5 lyzek), do tego masło na "oko", tak aby się zlepilo wszystko. Jeśli daje roztopione, to kruszonka jest bardziej sypka a jak w temp pokojowej, to zbija sie w grudki. Przepis nigdy mnie nie zawiodl. Polecam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Wypiek udany:)) Wczoraj wieczorem zrobiłam ciasto a dzisiaj wszyscy chwalą:)) Co prawda ciasto nieco zmodyfikowałam - zamiast zwykłego oleju do ciasta zastosowałam olej kokosowy, zamiast cukru waniliowego - cukier trzcinowy plus kardamon a do kruszonki zamiast masła - olej kokosowy z cukrem trzcinowym i kardamonem plus płatki owsiane i trochę nasion sezamu, ale wszystko wyszło super. Dorośli i dzieci zajadają się plackiem, więc śmiało polecam! Magda

    OdpowiedzUsuń
  23. Mnie wyszło super. Dzięki za przepis😀Aha,dałam mieszankę kompotową z Biedronki😀😀

    OdpowiedzUsuń
  24. Chyba już 100 razy robiłam to ciasto i nigdy nie wyszedł zaklec. Przepis jest super a ciasto znika w mgniewu oka bo jest tak pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  25. A dlaczego moje ma ciemny musztardowy kolor? Co robie nie tak?

    OdpowiedzUsuń
  26. Czemu moje ciasto ma ciemny musztardowy kolor a nie żółty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor może zależeć np. od koloru jajek. Jeśli jajka są bardziej pomarańczowe niż żółte wtedy i ciasto będzie ciemniejsze.

      Usuń