środa, 12 lutego 2014

Tradycyjny krem maślany do tortów – czekoladowy

… naprawdę pyszny krem i choć w składzie ma sporo masła nie jest tłusty – jest delikatny, maślany, z przyjemnie czekoladową nutką :) Idealny krem do przekładania tortu, świetnie sprawdza się również jako krem do dekoracji tortów i babeczek, można na niego kłaść masę cukrową (plastyczną). Dzięki dodatkowi masła idealnie trzyma fason, jest równy, sztywny i nie wypływa podczas krojenia, a dzięki dodatkowi alkoholu (zwłaszcza spirytusu) naprawdę zaskakuje smakiem ;)
Przepis pochodzi z tej strony.
Składniki: (na tort o średnicy ok. 21 cm.)
- 4 jajka 
- 1 – 1,5 szklanki cukru (Ja dałam 1,5 szklanki. Jeśli lubicie mniej słodkie kremy dodajcie tylko 1 szklankę cukru, zwłaszcza jeśli pomijacie alkohol – krem może wyjść zbyt słodki)      
- 1,5 – 2 kostki masła bez dodatku oleju (300 – 400 g.)      
- szczypta soli            
- 50 ml. spirytusu lub wódki 
- 1 duży cukier waniliowy (30 g.)     
- 200 g. czekolady gorzkiej, mlecznej lub pół na pół (jeśli chcecie jasny krem może być również biała czekolada)
W trakcie przygotowań...
Przygotowanie:
Jajka ubijamy z cukrem, cukrem waniliowym i solą w kąpieli wodnej (umieszczamy miseczkę nad garnkiem z gotującą się wodą, tak aby miseczka nie dotykała powierzchni wody) do momentu, aż masa zbieleje, powiększy znacznie swoją objętość i będzie bardzo ciepła (ok. 15 minut). Po tym czasie zdejmujemy masę z ognia, nie przerywając ubijania od razu wstawiamy ją w większą miskę z zimną wodą i ucieramy masę mikserem do momentu, aż przestygnie.
Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej i lekko ją studzimy.
Masło (w temperaturze pokojowej) ucieramy mikserem do białości i dodajemy do niego rozpuszczoną czekoladę (oba składniki muszą być w tej samej temperaturze). Następnie dodajemy do masy powoli (po jednej łyżce) masę jajeczną. Na koniec powolutku wlewamy spirytus.
Przed przełożeniem tortu wstawiamy krem do lodówki, aby zgęstniał.

83 komentarze:

  1. Właśnie szukam dobrego, dość łatwego do wykonania kremu do tortu i... z pewnością trafiłam.
    Będzie tort na szczególną okazję /w niedzielę/. Opinią podzielę się po degustacji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będzie Ci smakował :) Z moich drobnych sugestii: ze spirytusem krem daje mocnego kopa, więc jeśli Ty i Twoi goście wolicie delikatniejszy krem polecam tylko wódkę ;) A, i pamiętaj, aby krem z kąpieli wodnej przełożyć od razu w garnek z zimną wodą. Ja za pierwszym razem tego nie zrobiłam i masa jajeczna zrobiła mi się jakaś taka jakby ze "skorupką", coś jakby jajka wyschły. Za drugim razem już się wycwaniłam i gdy włożyłam masę od razu w lodowatą wodę było już ok, także moimi błędami polecam ten sposób (choć nie było o tym mowy w oryginalnym przepisie) ;)
      Powodzenia, i udanej niedzieli :)

      Usuń
    2. Nie odpisałam od razu z powodu braku czasu, przepraszam.
      Zrobiłam ten krem, jak pisałam, na niedzielne przyjęcie. Moją modyfikacją /poszłam na łatwiznę/ było to, że zamiast zwykłego cukru dałam puder i nie ubijałam na parze, tylko tak zwyczjnie. Myślę, że nie wpłynęło to na efekt końcowy,było pysznie. Polecam.
      Pozdrawiam.

      Usuń
    3. świetne!!!

      Usuń
    4. To jest najstarszy i najlepszy przepis na krem do tortu, Pamiętam jak moja babcia robiła ten krem. Pyszności .... Pozdrawiam

      Usuń
  2. Zrobiłam dzisiaj krem z Twojego przepisu (robiłam tego typu krem po raz pierwszy). Dokładnie trzymałam się wskazówek i wyszedł idealny :) Pyszny i gładki ^_^
    Serdecznie polecam przepis. Pozdraiwam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, krem jest naprawdę świetny. Pozdrawiam, Ania

      Usuń
  3. Masa świetna! Szukałam przepisu właśnie na taką, bez dodatków żelatyny czy kajmaku, do przełożenia tortu.Wyszło super! Jestem bardzo zadowolona z efektu (a mąż nawet bardziej). Krem wyszedł bezproblemowo, nawet kiedy pomimo chwilowego braku miksera musiałam masę jajeczną ubijać ręcznie trzepaczką. Jest plastyczny i łatwo się rozsmarowuje, bardzo dobry w smaku. Mój był gotowy do użycia po ok 30min od włożenia do lodówki, więc super. Dziękuję bardzo za przepis! Na pewno zostanę z nim nieco dłużej :)
    Pozdrawiam serdecznie, Barbara

    OdpowiedzUsuń
  4. Masa super jednak robiąc według przepisu wyszła za słodka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można troszkę ograniczyć cukier lub przełamać słodycz kremu np. wiśniami z syropu, dodając je do kremu przy przekładaniu tortu, ja tak właśnie robię :)

      Usuń
  5. Dziś zabieram się za masę, tu wygląda bajecznie, a mam obawy ile powinnam ucierać samo masło, wiem że do puszystości i zbielenia ale nie mam takiego wyczucia-mogę liczyć na podpowiedź czy to będzie około 3 minuty(widzę, że masło już trochę zbielało) czy może dłużej około 5 minut(wtedy jest jeszcze bielsze)?
    Dziękuję Joasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Wystarczy chwilkę, wspomniane 3 minuty na wysokich obrotach miksera na pewno wystarczą, sama zobaczysz i wyczujesz tę chwilę. Jak masło zacznie oblepiać brzegi miski to znaczy, że już :)

      Usuń
  6. Nic mi nie wyszedł ten krem.. robilam dokładnie wedlug przepisu a calosc sie rozdwaja i nie gestnieje.. az sie boje zabierac za masę cukrowa..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi ten krem nie wyszedł tylko raz, gdy masy z kąpieli wodnej nie przełożyłam odrazu w garnek z zimną wodą, dlatego zaznaczyłam to dokłądnie w przepisie. Poza tym zawsze się udaje. No nie wiem, może mieszałaś składniki w różnych temperaturach? Ważne jest także, aby przy łączeniu składników masy miały podobną temperaturę, wtedy masa się nie rozdwaja.

      Usuń
    2. Wydaje mi się, że krem Ci się zważył,należy dodać trochę rozbitego masła i wyprowadzisz i również bedzie super. Pozdrawiam

      Usuń
  7. Zrobiłam masę z małymi modyfikacjami (bez alkoholu, za to trochę więcej czekolady) i wyszło przepysznie :)
    Z doświadczenia - miska do rozrabiania masy jajecznej musi być naprawdę spora, bo inaczej może chcieć uciekać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo chciałabym zrobić taki krem ale o smaku kawowym.Czy mogłabyś mi podać proporcje kawy jakie miałabym dodać do masy jajecznej(kawa rozpuszczalna czy sypana). Czekoladowy robię bardzo podobnie, wychodzi przepyszny:) Z góry dziękuję, Katarzyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodałabym kawę rozpuszczalną rozpuszczoną w odrobinie wrzątku lub ekstraktu waniliowego. Na te porcje może ok. 1 łyżeczkę? Możesz przygotować więcej kawy i dodawać ją stopniowo, dopasowując do własnego gustu / smaku. Możesz dodać ją w momencie dodawania spirysutusu, np. zamiast spirystusu (uważaj, aby nie dodać za dużo kawy i spirytusu aby za bardzo nie rozluźniły one masy).

      Usuń
    2. super,będzie pyszny tort na święta. Dziękuję i pozdrawiam :)

      Usuń
  9. Rewelacyjny przepis. Takiego przepisu szukałam od dawna. Bardzo dziękuję Aniu, będzie pyszny placek z wiśniami i ciemnym biszkoptem na święta.
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Za słodki....zemdlilo wszystkich:( muszę dac nastepnym razem mniej cukru. Moja babcua robila takie ulepki :) jest jeden plus... duzo nie da rady zjesc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. :) Już ktoś o tym wspominał, że krem jest za słodki. Dla mnie jest ok, ale ja dodałam spirytus i wiśnie w syropie. Kwestia gustu, może spróbuj z mniejszą ilością cukru ;)

      Usuń
  11. Witam, na jaki tort wystarczy tej masy ? średnica 24 cm? 28?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej 24 cm., na 28 cm. masy będzie za mało. Ja piekłam tort o średnicy 21 cm. - kremu starczyło również na obsmarowanie boków tortu. Pozdrawiam

      Usuń
  12. proponuję troszkę mniej cukru, ale tak to krem pycha :) dodalabym wiecej wódeczki,zeby miał wyrazniejszy smak, ale czy mi sie wtedy krem nie zważy lub nie bedzie za bardzo lejący? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dodałam spirytus, niecałe 50 ml. - alkohol było wystarczająco czuć, masa się nie warzy :) Wódkę musisz dosmakować, jest troszkę mniej procentowa, dlatego pewnie trzeba byłoby dać jej odrobinę wiecej, ale nie za dużo - krem się nie zwarzy, ale może być za luźny, więc ostrożnie z płynami :) Alkohol dolewj na samym końcu, bardzo powoli.

      Usuń
  13. Witam czy mogę użyć do kremu barwnika spożywczego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, barwniki nadają się chyba do każdego rodzaju kremu/ masy.
      Trzeba tylko użyć do kremu białą czekoladę, aby barwnik był widoczny :)

      Usuń
  14. Mam zrobić torta na jutro. Czy mogę go zrobić już dziś wieczorem? Czy lepiej na świeżo? Pozdrawiam i dziękuje za inspiracje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już pewnie za późno, ale odpowiem, może ta informacja przyda się Tobie lub komuś innemu innym razem. Krem można przygotować wcześniej, wieczorem dzień przed przygotowaneim tortu, ale należy pamiętać, że krem zgęstnieje i będzie bardzo sztywny - przed przełożeniem będzie go trzeba wyjąć z lodówki dużo wcześniej, aby się odrobinę rozluźnił.

      Usuń
  15. Witam.Dzisiaj zapisałam sobie ten przepis bo bardzo mi zależy na dobrym kremie.Jak dotąd biszkopty wychodzą mi ok ale z kremem gorzej.Mam nadzieję ,że mi wyjdzie i mąż będzie zadowolony.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. wlasnie takiego przepisu szukalam, pytalam sie dzis mojej babci o przepis na krem, ale stwierdzila zeby lepiej poszukac w sieci, bo ona juz nie pamieta dokladnie skladnikow (z rqcji wieku ma prawie 90 lat:))i to wlasnie jest ten krem, i moja mama i ja pamietamy ze taki wlasnie byl, dzieki:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Cieszę się, że znalazłeś przepis Babci, takie przepisy to prawdziwy skarb. Wszystkiego najlepszego dla babci, piękny wiek :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam. Bardzo długo szukałam przepisu na krem. Biszkopty wychodzą mi idealnie, ale tort będę robiła po raz pierwszy i to na ważny dzień : urodziny mojego syna 18-te.Myślę ,że mi się uda.Dla podkreślenia smaku dodam do kremu trochę powideł.Dzięki za przepis i pozdrawiam :}

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziękuję bardzo za ten przepis. Robilam taki krem po raz pierwszy i wyszedł rewelacja. Poniewaz rodzina zamowila sobie tort owocowy, zamiast alkoholu i czekolady dodałam marakui. Tort ozdobilam malinami, jagodami i ziaremkami granata. PYCHOTA. Nie za słodki.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam pytanie. Czy tego samego kremu moge uzyc na boki i gore pod mase cukrowa ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Nie zawiera śmietany, także nie rozpuści masy cukrowej. Każdy krem maślany można użyć pod masę cukrową :)

      Usuń
  21. przepis latwy, bardzo dobrze przedstawiony,super. Trafilam na twoj przepis kiedy moj sie zsiadl. Nie wiedzialam dlaczego. Temperatura skladnikow byla OK i sposob ukrecenia rowniez. Zalozylam okulary i ku mojemu zdziwieniu uzylam miksu maslopodobnego, zla bylam. Kupowalam to cos jako maslo. Pergamin, niebieski i czerwony kolor na opakowaniu jak kiedys ha, ha. Od teraz na zakupy z okularami hi, hi. Przepisy super, kazdemu sie uda. Dzieki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, okulary są zdecydowanie potrzebne. Ja już nie raz się nacięłam na takie masełko ;)

      Usuń
  22. Czy taki krem można zamrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze, że nie próbowałam mrozić akurat tego kremu, ale myślę, że tak... w końcu to krem na bazie masła :)

      Usuń
  23. Krem pyszny.Ja dałam 1 szkl.cukru pudru i nie musiałam ubijać na parze, a zamiast wódki dałam likier caffe latte i wyszło idealnie.Bardzo polecam ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam. Jakie maslo kupujecie do tego kremu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masło o zawartości tłuszczu 82 %, np. Piątnica śmietankowe lub Ostrołęckie.

      Usuń
  25. Witam . Nie ma ryzyka zatrucia się salmonellą .Czy można zastąpić jajka np jajkami w proszku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Selmonella - temat długi jak rzeka. Nigdy nie używałam jajek w proszku, także trudno mi powiedzieć. Jeśli masz jajka ze sprawdzonego źródła i dodatkowo je sparzysz wrzątkiem przed użyciem nie powinno być problemu. Poza tym jajka podgrzewasz jeszcze w kąpieli wodnej także dodatkowo to obniża ryzyko zatrucia.

      Usuń
  26. Czy ten krem wychodzi na tyle gęsty zeby go rozsmarowac na tort z zewnatrz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak.Na początku krem jest dość luźny, ale po ok. 1 - 2 kwadransach gęstnieje i jest bardzo zwarty :)

      Usuń
    2. A, zapomniałam dodać, ze na ten 1 - 2 kwadranse należy włożyć krem do lodówki, wtedy zgęstnieje. Pozdrawiam

      Usuń
  27. Witam.chciałam zapytać czy mogę najpierw przesmarowac biszkopt fruzelina malinowa a potem nałożyć krem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, każdy dżem, konfiturę, frużelinę. Dopilnuj tylko aby krem za mocno nie stężał w lodówce, wtedy będzie się lepiej smarował po frużelinie.

      Usuń
  28. Czy mogę najpierw przesmarowac biszkopt fruzelina a na to dość mase

    OdpowiedzUsuń
  29. Czy jak chcę zrobić krem na tort
    ,to muszę czytać te wszystkie
    komentarze ?
    Nie można od razu napisać,że składniki są na tortownicę 21 cm i nie 1.5 szklanki cukru tylko 1 szklankę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopisałam notkę w przepisie o ilości cukru (1 - 1,5 szklanki) oraz o średnicy tortownicy. Pamiętaj jednak, że tort był dekorowany tym samym kremem. Jeśli dekorujesz tort inaczej kremu starczy na na większy tort.

      Usuń
  30. Witam,
    czy ten krem nadaje się pod lukier plastyczny ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. - Jest taka informacja na początku przepisu.

      Usuń
    2. przepraszam nie doczytałam :), ale bardzo dziękuje za odpowiedź :)

      Usuń
  31. polecam, po stokroć polecam!!! szukałam przepisu na tradycyjny krem z masłem i znalazłam twój blog. Banalnie prosty przepis, a ile przyjemności sprawił efekt końcowy czyli fantastyczny tort imieninowy dla mojej mamy. Dodałam pół szklanki mniej cukru , alkohol świetnie przełamuje słodycz i masło, na kremie ułożyłam wiśnie z likieru a całość polałam roztopioną gorzką czekoladą. Niebo w gębie to mało powiedziane. Tort zniknął w mgnieniu oka a goście nie mogli uwierzyć, że nie jest z cukierni tylko własnej roboty. polecam

    OdpowiedzUsuń
  32. Mam pytanie, czy zamiast czekolady moge dodac kawe i odrobine rumu? I w jakich proporcjach rozpuscic kawe?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że można. Ten krem jest świetny do różnych modyfikacji. Można dać np. ok. 2 łyżeczki kawy rozpuszczone w odrobinie wrzątku - 1, 2 łyżki,a rumu dodawaj porcjami, do smaku. Może dodaj również troszkę białej czekolady zamiast ciemnej? Czekolada genialnie pasuje do tego kremu.

      Usuń
  33. Przepyszny krem!! Obłęd!

    OdpowiedzUsuń
  34. Przecudowny przepis. Pierwszy raz robilam I wyszedl idealnie. Dzieki rowniez za wskazowke jak dodac kawe :-) na urodziny kawowy bedzie :-))

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam. Mam dwa dni na zrobienie tortu i wielką nadzieję na Pani szybką odpowiedź. Tort będzie dla dzieci, co użyć zamiast spirytusu, żeby przegryźć słodki smak? Jestem totalnym laikiem, jeżeli chodzi o masy tortowe. Myślałam o cytrynie, pytanie tylko ile jej dać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już za późno ale na przyszłość: jak najbardziej może być sok z cytryny, pomarańczy - do smaku, dodawać stopniowo. Może być również odrobina aromatu do ciast lub po prostu pomiń alkohol. I najlepiej ograniczyć cukier - bez alkoholu krem może być zbyt słodki (patrz komentarze wyżej).

      Usuń
  36. Wypróbowałam - jest wspaniały !!!!!

    OdpowiedzUsuń
  37. Pycha��zrobiłam ten krem do tortu czekoladowego z wiśniami. Dziękuję za przepis��

    OdpowiedzUsuń
  38. Czy ubitą masę jajeczną kiedy dodajemy do masy czekoladowej to wciąż mieszamy mikserem czy już tylko łyżką?

    OdpowiedzUsuń
  39. bardzo dobry krem ,proporcje cukru można zmniejszyc z uwagi że czekolada jest tez słodka ,zrobilam z biała czekoladą i kawą rozpuszczalną -do blatów bezowych .Torcik palce lizac na imieniny męża Ryszarda który notabene też w tym kremie palce maczał przy mikserze.

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam,
    Czy ten krem nadaje się do dekoracji tortu?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  41. Fajny przepis, krem się udał choć robiłam pierwszy raz! Dałam mniej cukru niż w przepisie i białą czekoladę żeby dodać barwnika do części kremu

    OdpowiedzUsuń
  42. Dlugo szukalam wlasnie takiego kremu do przelozenia tortu orzechowego na moje urodziny, nie bylam pewna, ze mi sie uda, gdyz dawno temu robilam i kilka razy sie zwazyl , nie wiedzialam jak go uratatowac, ani nie mialam w tym jakiegos duzego doswiadczenia. Ale z biegiem czasu takowe zdobywamy, przy tym tez potrzebna cierpliwosc. Zrobilam krem dokladnie jak pani zalecala, przy tym podzielimam na dwie czesci, do drugiej dodalam ciemna czekolade i troche kakao. Udalo sie , dziekuje za pozyteczne rady. Jutro moje 64 urodziny ze wspanialym tortem.

    OdpowiedzUsuń
  43. Biszkopt już jest czekoladowy teraz tylko szukałam kremu czekoladowego na świętowanie licencjatu mam nadzieję, że się uda-uwielbiamy wszystko co czekoladowe- podobny do taty i babci przepisów

    OdpowiedzUsuń
  44. Właśnie robię biszkopt i mam zamiar skorzystać z przepisu, kila razy masa mi się zwazyla, spróbuje jeszcze raz , może w końcu się uda😉

    OdpowiedzUsuń
  45. Krem wyszedł idealnie delikatny, niezasłodki dałam mniej cukru. Gorąco polecam

    OdpowiedzUsuń
  46. A można zrobić beż czekolady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wyjdzie bardziej budyniowy krem, jest taki na blogu. Polecam z czekoladą, jest pyszny.

      Usuń