sobota, 8 lutego 2014

Ciasto na pizzę

… nie mogłam się oprzeć, by go nie wypróbować…. prawie 3000 komentarzy musi o czymś świadczyć ;) Ciasto jest naprawdę świetne, miękkie w środku, z chrupiącą, dobrze wypieczoną skórką. Dość inny przepis od mojego ulubionego ciasta na pizzę, bez dodatku jajek i mleka, ale równie dobre. Ciasto jest bardzo plastyczne, łatwe w obróbce i pięknie wyrasta. Będzie to moja alternatywa na pizzę, gdy zabraknie w domu jajek ;)
Przepis pochodzi ze strony Allrecipes.
Składniki: (na 2 pizze o średnicy 28  30 cm.)
- 9 g. suchych drożdży (2 i 1/4 łyżeczki)
- 1 płaska łyżeczka cukru
- 355 ml. ciepłej wody (ok. 1 i 2/5 szklanki)
- 1 łyżeczka soli
- 2 łyżki oliwy z oliwek
- 415 g. mąki pszennej, u mnie 480 g. – 3 szklanki
Uformowane kule na pizzę :)
Przygotowanie:
W dużej miseczce rozpuszczamy drożdże i cukier w ciepłej (nie gorącej!) wodzie i odstawiamy je na ok. 10 minut w ciepłe miejsce, aż drożdże zaczną pracować.
Po tym czasie dodajemy do drożdży sól i oliwę.
Do dużej miski przesiewamy 2 szklanki mąki, po środku robimy dołek, wlewamy do niego płyny i zaczynamy wyrabiać ciasto (na początku można łyżką), stopniowo dosypując resztę mąki – tyle, aby ciasto było sprężyste i elastyczne (dokładnie wyrobione ciasto powinno swobodnie odrywać się od brzegów miski), ja dosypałam 1 szklankę, w sumie dałam 3 szklanki mąki. Ciasto lekko się kleiło, ale po wyrośnięciu było idealne do współpracy ;)
Wyrobione ciasto delikatnie oprószamy mąką, przykrywamy je ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (na ok. 1 – 1,5 godziny). Ja postawiłam ciasto na garnku z ciepłą wodą, co znacznie przyśpieszyło proces wyrastania.
Po wyrośnięciu dzielimy ciasto na 2 równe części, lekko je zagniatamy i lekko oprószając je mąką formujemy spody na pizzę, pozostawiając grubsze ranty. Gotowe spody odstawiamy na ok. 15 – 20 minut, aby ciasto ponownie się napuszyło.
Przed samym pieczeniem smarujemy ciasto sosem pomidorowym, posypujemy ziołami i układamy na nim ulubione dodatki.
Gotowe pizze pieczemy w piekarniku nagrzanym do temperatury 220 stopni przez ok. 15 – 20 minut, aż brzegi ciasta zaczną się rumienić.

2 komentarze:

  1. Pamiętajmy, żeby przy cieście nie przesadzić z cukrem, a raczej użyć jego absolutnie minimalną ilość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mówić o przesadzie przy 1 płaskiej łyżeczce cukru na prawie 0,5 kg. mąki :)

      Usuń