środa, 2 lipca 2014

Tarta budyniowo – śmietankowa z owocami

… czasem nawet zwykła tarta może zaskoczyć… ta jest naprawdę świetna, leciutka i za każdym razem może być inna… moja tarta jest z truskawkami, ale doskonała jest również z malinami lub wiśniami. Masa budyniowa wykonana jest na bazie kwaśnej śmietany – w smaku przypomina delikatny serniczek, połączony z owocami i kruchym spodem, jest po prostu obłędna. Teraz już wiem, czemu tarty piekę tak rzadko… jedna blaszka to zdecydowanie za mało ;) Smacznego.
Przepis (z drobnymi zmianami) pochodzi z tej strony:
Składniki: (na tartę o średnicy 25 cm.)

Kruchy spód:
- 1 duże jajko
- 2 łyżeczki zimnej wody
- 155 g. mąki pszennej (dałam odrobinę więcej)
- 50 g. drobnego cukru
- szczypta soli
- 115 g. zimnego masła, pokrojonego na małe kawałki

Krem: (z 1,5 porcji)
- 3 duże jajka
- 420 g. kwaśnej śmietany (u mnie śmietana 18 % Piątnicy)
- 1 łyżeczka aromatu waniliowego
- 150 g. cukru
- 1,5 łyżki mąki pszennej
- szczypta soli

Dodatkowo:
- garść świeżych owoców (maliny, truskawki, wiśnie, borówki…)

Przygotowanie:
Spód:
Składniki na kruchy spód wyrabiamy w malakserze (ja ugniatałam składniki ręcznie – najpierw wsypałam składniki suche, dodałam mokre i szybko zagniotłam ciasto w jednolitą kulę), zawijamy je w folię spożywczą i wstawiamy do lodówki aby ciasto się schłodziło – wystarczy 30 minut.
Po wyjęciu ciasta z lodówki rozwałkowujemy je na cienki placek i przekładamy do formy na tartę o średnicy ok. 25 cm. (forma na tartę musi być wcześniej dokładnie wysmarowana masłem i wysypana kaszą manną) i lekko nakłuwamy ciasto widelcem. Na ciasto nakładamy papier do pieczenia, a następnie na papier wysypujemy specjalne kulki ceramiczne, które obciążą ciasto (kulki można zastąpić fasolą lub ryżem, ja ułożyłam spód od tortownicy). Tak przygotowane ciasto podpiekamy w piekarniku nagrzanym do temperatury 190 stopni przez 15 minut. Następnie zdejmujemy kulki, papier i podpiekamy ciasto przez kolejne 7 – 9 minut, do lekkiego zbrązowienia spodu (ja ciasto piekłam krócej, gdyż szybko się zarumieniło).
Krem:
Wszystkie składniki na krem ucieramy mikserem do gładkości – ja zrobiłam krem z 1,5 porcji.
Tak przygotowany krem przelewamy na wcześniej podpieczony spód (może być jeszcze ciepły) i wciskamy do niego owoce (jeśli chcemy, można owoce podać oddzielnie, układając je po upieczeniu tarty na samym wierzchu lub po prostu ozdobić tartę konfiturą). Ja zrobiłam tartę z truskawkami.
Gdy nasze ciasto będzie gotowe wstawiamy je do piekarnika i zapiekamy przez kolejne 20 – 30 minut, aż wierzch budyniu będzie miękki i lekko sztywny (nie może pozostać płynny, zwłaszcza po środku – w razie potrzeby przedłużamy pieczenie o dodatkowe kilka minut).
Upieczoną tartę wyjmujemy z piekarnika, a gdy przestygnie wstawiamy ją do lodówki na co najmniej kilka godzin, aby krem dokładnie stężał.
Przed podaniem można dodatkowo posypać tartę cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz