środa, 8 maja 2013

Moja ulubiona pizza

… na pysznym spodzie z ciasta drożdżowego, aromatem jak z pizzerii i ciągnącym serem :) Próbowałam dużo innych przepisów, ale zawsze wracam do tego… Tą pizzę robię przynajmniej raz w tygodniu (od co najmniej już 10 lat) i zawsze jest pyszna…
Składniki: (na 2 duże blaszki ok. 25 x 30 cm.)
- 3 szklanki mąki pszennej + do podsypywania
- 1 szklanka (250 ml.) ciepłego mleka
- 40 g. świeżych drożdży
- 1 łyżeczka cukru
- 2 żółtka
- 2 łyżki oliwy
- szczypta soli

Dodatkowo:
- ketchup lub sos pomidorowy
- oregano lub przyprawa do pizzy
- ser żółty
- ulubione dodatki, u mnie: pokrojona w kostkę szynka i czerwona papryka

Przygotowanie:
Najpierw przygotowujemy zaczyn: do miseczki kruszymy drożdże, 1 łyżeczkę cukru, 2 łyżki mąki i 1/3 szklanki ciepłego (nie gorącego!) mleka. Wszystkie składniki mieszamy, aż powstanie nam papka o konsystencji gęstej śmietany (jeśli ciasto będzie za rzadkie dodać mąki, jeśli odwrotnie – trochę ciepłego mleka). Gotowy zaczyn odstawiamy na kilka minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (np. na garnek, w którym przed chwilą gotowało się mleko).
Do miski wsypujemy 3 szklanki mąki, szczyptę soli, żółtka, oliwę, wyrośnięte drożdże i wyrabiamy na gładkie ciasto, stopniowo dolewając ciepłe mleko. Przygotowaną kulę przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce, aż podwoi swoją objętość.
Ciasto dzielimy na 2 części.
Formy do pizzy smarujemy masłem lub margaryną, wylepiamy ciastem i odstawiamy na chwilę, aż ciasto się napuszy. Następnie smarujemy ciasto ketchupem, posypujemy oregano i układamy ulubione dodatki (u mnie szynka i papryka). Wierzch posypujemy startym serem i wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni przy użyciu funkcji termoobiegu. Pieczemy ok. 10 – 15 minut, aż ciasto się upiecze, a ser stopi.

2 komentarze:

  1. Trochę nieścisłości 3 czy 4 szklanki maki ?

    OdpowiedzUsuń
  2. 3 :) Ja zawsze robię na oko, na wyczucie - ile płynów wchłonie mąka tyle jej dodaję.

    OdpowiedzUsuń