piątek, 6 grudnia 2013

Czeskie pierniczki tradycyjne

… pierniczki idealne i genialne w swojej prostocie. Ciasto jest bardzo plastyczne, łatwo się wałkuje, świetnie trzyma fason i choć odrobinę rośnie nie zmienia kształtu podczas pieczenia, a to najważniejsze :) To ciasto piernikowe jest stworzone do tworzenia domków, piernikowych chatek, choinek z piernika i ozdób choinkowych, ale przede wszystkim ma bardzo korzenny, aromatyczny zapach (dodałam więcej przyprawy), przez co same gołe pierniczki, bez żadnych dodatków są niesamowicie pyszne… to chyba dlatego ciągle znikają, jeden za drugim, w niewyjaśnionych okolicznościach ;)
Przepis Mary z forum CinCin, bardzo go Wam polecam.
Gołe choineczki z piernika...
...a tu już polukrowane :)
Składniki:
- 800 g. mąki pszennej          
- 280 g. cukru pudru  
- 120 g. tłuszczu        
- 110 g. miodu           
- 220 g. jajek  
- 3 łyżeczki sody       
- 4 łyżeczki przyprawy do pierników ( ja dałam 30 g. przyprawy domowej i 3 łyżeczki kakao)
Przygotowanie:
W małym rondelku roztapiamy miód i masło.
W dużej misce łączymy mąkę, cukier, sodę i przyprawy, dodajemy do nich ciepły miód z masłem, wszystko dokładnie przemieszujemy, dodajemy roztrzepane jajka i zagniatamy ciasto, aż wszystkie składniki się dokładnie połączą.
Gotowe ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy je w chłodne miejsce na minimum dwa dni (autorka przepisu piecze pierniki zawsze tego samego dnia i wszystko jest ok, ja włożyłam ciasto na noc do lodówki, a następnego dnia robiłam pierniczki).

Gotowe ciasto ocieplamy do temperatury pokojowej, wałkujemy je na placki o grubości ok. 5 mm. (pierniczki sporo rosną), wycinamy odpowiednie kształty, jeśli chcemy aby pierniczki były błyszczące smarujemy je jajkiem z dodatkiem jednej łyżeczki cukru pudru lub mlekiem skondensowanym posłodzonym cukrem pudrem, układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia (można od razu wałkować ciasto na papierze do pieczenia), wstawiamy je do piekarnika nagrzanego do temperatury 160 – 170 stopni i pieczemy do lekkiego zarumienia, czas zależy od wielkości pierników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz