poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Błyskawiczne ciasto z owocami

… które jak się okazuje jest bardzo popularne – najpierw znalazłam je w komentarzach na stronie Moje Wypieki, później w moim starym zeszycie z przepisami, ale w zasadzie spotkacie je chyba na każdej stronie / blogu z przepisami – widziałam je na forum CinCin, na stronie Wielkie Żarcie, długo by wymieniać… Wszystkie przepisy różnią się jedynie sposobem wykonania – jedne mówią o zmiksowaniu całych jaj, inne o oddzieleniu jajek od żółtek –  ja wybrałam tą drugą wersję (z mojego przepisu), aby ciasto było bardziej   lekkie i puszyste.
To ciasto to taki owocowy klasyk – jest bardzo szybkie, bardzo smaczne, możecie dodać do niego absolutnie wszystkie owoce – świeże lub mrożone, a w dodatku jest to ciasto na każdą kieszeń – wszystkie składniki na pewno znajdziecie w kuchennych szafkach :) Jest puszyste, delikatne, a jednocześnie lekko wilgotne i nie ma mowy, aby komuś nie wyszło – to ciasto tego typu, które wychodzi za każdym razem! W wersji letniej polecam je z truskawkami, a w wersji jesiennej z plasterkami jabłek oprószonych cynamonem…
Składniki:
- 4 jajka          
- 3/4 – 1 szklanka cukru        
- 1/2 szklanki oleju    
- 1,5 szklanki mąki pszennej 
- 1,5 płaskiej łyżeczki proszku do pieczenia              
- aromat do ciast, np. waniliowy      
- owoce (świeże lub mrożone, ok. 400 – 500 g.)

Dodatkowo: (opcjonalnie – dekoracja)
- cukier, płatki migdałów lub kruszonka (kruszonkę zrobiłam z 1/2 porcji)
- cukier puder

Przygotowanie:
Do dużego garnka wbijamy białka, do szklanki żółtka.
Białka ubijamy na sztywną pianę, dodajemy stopniowo cukier, później żółtka i jeszcze przez chwilę ucieramy masę mikserem. Następnie dodajemy olej, aromat i dokładnie wmieszujemy je do masy łyżką lub krótko mikserem. Na koniec dodajemy przesianą mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i bardzo delikatnie wmieszujemy je do masy łyżką.
Gotową masę przelewamy do tortownicy o średnicy max. 26 cm. (u mnie 23 cm.) wyłożonej papierem do pieczenia, na wierzchu układamy owoce, wstawiamy ciasto do piekarnika nagrzanego do temperatury 170 stopni i pieczemy je ok. 50 – 60 minut.
Przed pieczeniem możemy posypać ciasto cukrem lub płatkami migdałowymi – cukier się lekko skrystalizuje, a płatki uprażą i w obu przypadkach otrzymamy fajny, chrupiący efekt. Ja tym razem zrobiłam ciasto z kruszonką.
Po upieczeniu i wystudzeniu można posypać ciasto cukrem pudrem. Smacznego :)

2 komentarze:

  1. Zrobiłam to ciasto dzisiaj :) Jest przepyszne i tak jak podane w opisie jest delikatne i puszyste - wszystko się zgadza. Jako owoców użyłam mrożonych truskawek. Jednak mnie to ciasto nie wyrosło aż tak duże (jak na zdjęciu) i część owoców znalazła się na dole ciasta. Co mogłam zrobić źle? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak smakowało, nic nie poszło źle ;) Moje ciasto nie było aż tak wysokie, zmieściło się w formie ;) Na zdjęciu użyłam chyba ciut mniejszą blaszkę, dlatego ciasto jest aż tak wysokie, ale nie polecam - po środku ciasta zrobił się kanion, duży dołek (ciasto nie miało gdzie rosnąć). Odnośnie opadania owoców to być może przyczyną były użyte owoce - truskawki są duże i ciężkie, prawdopodobnie dlatego opadły na dno. Może następnym razem daj mniejsze owoce - maliny, jagody, borówki... lub spróbuj truskawki pokroić na mniejsze kawałki i obtocz je w mące ziemniaczanej.
      Pozdrawiam, Ania

      Usuń