piątek, 30 sierpnia 2013

Gruszki w cieście

… w oryginalnym przepisie są to jabłka pieczone w cieście, ja zrobiłam wersję gruszkową – jest naprawdę pyszna, choć  chyba odrobinę za słodka. W wersji gruszkowej polecam pominięcie lukru, w wersji z jabłkami jest on jak najbardziej wskazany :) Jest to takie szybkie ciasto z owocami, które zawsze można przygotować w ostatniej chwili, zawsze się udaje, nigdy nie zawodzi i choć jest dość zwykłe i nie powala na kolana czymś nadzwyczajnym prezentuje się naprawdę oszałamiająco. Najlepsze jest jeszcze na ciepło, podane z waniliowymi lodami. Ciasto jest bardzo miękkie, plastyczne, świetnie się z nim pracuje i nie ma najmniejszych problemów z wałkowaniem, jest bardzo lekkie, delikatne, coś na wzór ciasta półfrancuskiego. Ja użyłam gruszki klapsy i po upieczeniu były one idealnie mięciutkie, pyszne. Nadzienie gruszek zrobiłam z rodzynkami i z orzechami – obie wersje były pyszne, ale oczywiście można poszaleć i wymyśleć inne niespodzianki. Smacznego :)
Składniki:

Ciasto:
- 1 margaryna (250 g.)
- 300 g. serka homogenizowanego waniliowego         
- 3 szklanki mąki pszennej      
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia        
- 2 łyżeczki cukru waniliowego (ja dałam 3 łyżeczki)   
- 6 gruszek
- rodzynki lub orzechy włoskie (opcjonalnie)

Lukier:
- 3 łyżki śmietany 18 %
- 1 szklanka przesianego cukru pudru
Przygotowanie:
Gruszki obieramy ze skórki, dzielimy je na połówki, wydrążamy środki i dokładnie osuszamy papierowym ręcznikiem.
Z margaryny, serka, mąki, cukru waniliowego i proszku do pieczenia zagniatamy ciasto (robi się to bardzo szybko), dzielimy je na 2 równe części, rozwałkowujemy na duże, prostokątne placki o wymiarach naszej blaszki (u mnie 25 x 40 cm.), jedną część ciasta wykładamy na dno blaszki wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej masłem i wysypanej bułką tartą, na nie wykładamy połówki gruszek wydrążeniem do dołu (w wydrążenia możemy powkładać rodzynki lub orzechy), przykrywamy gruszki drugą częścią ciasta, lekko zlepiamy brzegi, wstawiamy ciasto do piekarnika nagrzanego do temperatury 180 stopni i pieczemy je ok. 30 minut, aż ciasto się ładnie zarumieni.
Upieczone ciasto wyjmujemy z piekarnika, studzimy i dekorujemy je lukrem lub oprószamy cukrem pudrem.
Lukier:
Śmietanę i cukier przekładamy do małego garnka, wstawiamy je na gaz i czekamy aż oba składniki się zagotują i dokładnie połączą.
Gotowe ciasto kroimy tak, aby w każdym kawałku była jedna połówka gruszki :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz