środa, 3 lipca 2013

Ciasto ucierane z owocami i kruszonką

… pachnące latem, masłem i owocami, szybkie, proste i naprawdę sztuką jest je zepsuć :) Za każdym razem wychodzi doskonałe i jeśli lubicie ciasta z owocami, koniecznie musicie je spróbować – polecam z truskawkami :) Jest puszyste, delikatne, w smaku przypomina odrobinę babkę piaskową, a zapach podczas pieczenia roznosi się po całym domu i aż trudno się doczekać, kiedy ciasto się upiecze – pewnie dlatego prawie zawsze znika jeszcze na ciepło :)
Przepis pochodzi z książki "Ciasta, ciastka i takie tam" Agaty Królak, a znalazłam je na stronie Moje Wypieki.
Składniki:
- 200 g. miękkiego masła
- szczypta soli
- 160 g. cukru
- 4 duże jajka
- 200 g. mąki pszennej
- 40 g. mąki ziemniaczanej lub 1 opakowanie budyniu śmietankowego lub waniliowego bez cukru
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- owoce – ilość w zależności od wielkości owoców i waszych upodobań (ok. 300 – 600 g.)

Kruszonka:
- 150 g. mąki pszennej
- 100 g. masła, schłodzonego
- 50 g. cukru pudru
- 1 mały cukier waniliowy (15 g.) – opcjonalnie
Wersja z czereśniami :)
Przygotowanie:
Ciasto:
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Mąkę pszenną, ziemniaczaną i proszek do pieczenia przesiewamy do małej miski.
Miękkie masło ucieramy na jasną, puszystą masę, dodajemy cukier, sól i ciągle ucierając masę mikserem dodajemy do niej po kolei jajka, dokładnie ucierając masę przed dodaniem kolejnego jajka. Na koniec dodajemy do masy przesiane składniki suche i delikatnie wmieszujemy je do masy łyżką. Moja masa była bardzo gęsta, więc dodałam do niej na koniec 2 łyżki śmietany 18 % :)
Gotową masę przelewamy do blaszki (w oryginale o wymiarach 20 x 30 cm., u mnie 24 x 24 cm.) wyłożonej papierem do pieczenia, wyrównujemy wierzch łyżką, układamy owoce rozcięciami ku górze, posypujemy je kruszonką, wstawiamy ciasto do piekarnika nagrzanego do temperatury 175 stopni i pieczemy je ok. 30  40 minut, do tzw. suchego patyczka.
Kruszonka:
Wszystkie składniki wkładamy do miski, siekamy masło nożem, a następnie pocieramy wszystko między palcami, aż powstanie nam kruszonka. Jeśli kruszonka będzie zbyt mokra, dodajemy do niej więcej mąki. Ja pod koniec ucierania kruszonki dodałam do niej również 1 cukier waniliowy.

2 komentarze:

  1. czy do tego ciasta nadawałyby się wisienki z syropu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba pasują do niego wszystkie owoce, więc na pewno i wiśnie z syropu będą pyszne, choć przyznam nie próbowałam takiej wersji. Odsącz je tylko wcześniej z nadmiaru syropu, aby nie puściły za dużo soku podczas pieczenia (może to spowodować zakalec).

      Usuń