piątek, 12 lipca 2013

Ogórki konserwowe

… zaczyna się sezon ogórkowy, więc nie może zabraknąć na moim blogu moich ulubionych ogórków – ogórków konserwowych :) W tym roku jakoś tak wyszło, że ciągle robię przetwory, był już dżem truskawkowy, dżem czereśniowy, teraz robię ogórki, za chwilę podam Wam przepis na dżem i galaretkę z czarnej porzeczki. Ostatnie kilka dni spędziłam u rodziców na działce i to były dni wypełnione po brzegi przyjemną pracą z przetworami i zapasami na zimę – uwierzcie mi, że można to pokochać :) Przepis na ogórki dostałam oczywiście od mamy, ona przygotowuje je od lat i pamiętam jak byłam mała jak uwielbiałam wcinać te ogórki z pajdą chleba z masłem lub smalcem i pętkiem kiełbasy… ach te cudowne czasy dzieciństwa…  ale dość gadania, zabierajcie się do marynowania ogórków :)
Składniki: (na 8 słoiczków o pojemności 0,6 l.)
- ogórki
- przyprawa do ogórków konserwowych
- suszony koper z nasionami (lub ewentualnie świeży)
- ziele angielskie
- czarny pieprz
- liść laurowy
- czosnek
- korzeń chrzanu
- marchewka

Zalewa:
- 2 litry wody
- 3/4 szklanki octu
- 2 płaskie łyżki soli kamiennej
- 10 łyżek cukru

Przygotowanie:
Zaczynamy od przygotowania zalewy: do garnka wlewamy wodę, dodajemy resztę składników i gotujemy zalewę na wolnym ogniu, aż się zagotuje.
Ogórki dokładnie myjemy i obcinamy końcówki – wybieramy małe, świeże ogórki, mniej więcej równej wielkości.
Do umytych i wyparzonych wrzątkiem słoiczków wkładamy pionowo ogórki, jeden przy drugim i do każdego słoika wsypujemy przyprawy: jedną małą gałązkę suszonego kopru z nasionami, 2 ziarenka ziela angielskiego, 2 kulki czarnego pieprzu, pół listka laurowego, 1 mały ząbek czosnku, mały kawałek chrzanu (korzeń), 2 – 3 plasterki marchewki i przyprawę do ogórków zgodnie z instrukcją na opakowaniu (zwykle 2 łyżki na słoik o pojemności 1 litra – ja robiłam słoiczki o pojemności 0,6 l. więc wsypałam do każdego słoiczka po 1 łyżce przyprawy).
Słoiczki wypełnione ogórkami i przyprawami zalewamy przygotowaną zalewą, dokładnie, mocno je zakręcamy i pasteryzujemy je ok. 3 – 5 minut od momentu zagotowania się wody, aż ogórki „złapią” kolor, czyli wstawiamy słoiczki do garnka z gotującą się wodą (woda ma sięgać do ok. 3/4 wysokości słoiczków) wyłożonego papierem lub gazetami, aby słoiczki nie poobtłukiwały się o siebie, o dno i boki garnka i gotujemy je na wolnym ogniu. Po pasteryzacji odwracamy słoiczki do góry dnem, przykrywamy je czymś, aby miały ciepło i były schowane przed światłem i odstawiamy je na ok. 24 godziny, aż całkowicie wystygną. Po tym czasie przenosimy słoiczki do spiżarni i gotowe :)

Zobacz również:
Przetwory - małe ABC

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz