niedziela, 23 czerwca 2013

Sernik na zimno (na serkach homogenizowanych)

… z przepisu mojej mamy, czyli wszystkim dobrze znana puszysta pianka z waniliowych serków, z owocami i galaretką. Lekka, szybka w przygotowaniu, idealna na upalne dni! Tym razem w wydaniu truskawkowym i w dwóch wersjach – oryginalnej i uproszczonej dla osób mających problemy z żelatyną :)

Składniki:
- 20 dkg. masła roślinnego
- 3/4 szklanki cukru pudru
- 1 cukier waniliowy 32 g.
- 2 żółtka
- 600 g. homogenizowanych serków waniliowych
- 1 szklanka mleka, pół szklanki gorącej wody i 3 płaskie łyżki żelatyny LUB 2 galaretki o jasnym kolorze, np. pomarańczowe lub brzoskwiniowe
- 2 galaretki truskawkowe
- truskawki


Przygotowanie:
Galaretki truskawkowe rozpuszczamy w 400 ml. wrzątku.
Gotujemy 1 szklankę mleka i odstawiamy ją do lekkiego przestudzenia. W pół szklanki gorącej wody dokładnie rozprowadzamy żelatynę i lekko przestudzoną wlewamy do mleka LUB rozpuszczamy dwie galaretki pomarańczowe w 400 ml. wrzątku i odstawiamy je do przestudzenia.
Masło ucieramy z cukrem pudrem i cukrem waniliowym, dodajemy żółtka i ucieramy masę, aż będzie gładka i puszysta.
Następnie powoli dodajemy serki waniliowe i ucieramy masę na najwolniejszych obrotach miksera.
Na koniec bardzo powoli dodajemy mleczną żelatynę LUB tężejące galaretki pomarańczowe i delikatnie mieszamy masę łyżką.
Gotową masę przelewamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia (o średnicy 21 cm.) i wstawiamy ją na chwilę do lodówki, aby masa się zsiadła. Następnie wyjmujemy sernik z  lodówki, układamy na nim owoce i wylewamy zimną, tężejącą galaretkę truskawkową.
Sernik odstawiamy do lodówki na minimum 2 godziny, aż galaretka całkowicie stężeje.
Na spód sernika można wyłożyć herbatniki lub biszkopty. Ja tym razem użyłam spód ciasteczkowy – 150 g. zmielonych herbatników połączyłam z 80 g. rozpuszczonego masła.
Jeśli zamiast mlecznej żelatyny używacie galaretki musicie pamiętać, że smak sernika będzie w smaku przypominał smak galaretki, którą wybierzecie dlatego wybierzcie tą, która Wam najbardziej odpowiada (ja najbardziej lubię pomarańczową). Smacznego :) 
Zobacz również:

5 komentarzy:

  1. Muszę koniecznie zrobić.
    Aniu podpowiedz mi tylko czy mogę zetrzeć same herbatniki na tarce, bez dodania masła, czy one będą wówczas zwarte, nie rozwalą się później przy krojeniu sernika?

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli używasz blaszkę kwadratową można użyć same herbatniki, nie pokruszone, wtedy sernik pokroi się w ładne kwadraty. Natomiast jeśli używasz blaszki okrągłej, typu tortownica najlepiej zrobić ciasteczka z masłem. Ostatnio robiłam mini serniczki z samych, pokruszonych ciastek i niestety spód się troszkę kruszył. W przypadku małych serniczków (babeczek) nie było z tym problemu, natomiast w dużym serniku może być przez to problem z krojeniem sernika na kawałki, także polecam spód ciasteczkowy z dodatkiem masła. Ewentualnie można spróbować ułożyć herbatniki w całości (tak jak na blaszce kwadratowej), choć może będzie to troszkę trudniejsze z racji tego, że herbatniki są prostokątne, a blaszka okrągła.
    Mam nadzieję, że pomogłam :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. W jakiej temp maja byc Danio i zoltka? bo mi zrobil sie serek a nie zadna gladka masa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zawsze robię ze składnikami prosto z lodówki. Czasami się tak zdarza, że masa się zważy - należy wtedy podgrzać ją w kąpieli wodnej do uzyskania odpowiedniej konsystencji.

      Usuń
    2. A, i ja nie używam serków Danio, tylko Łowicz. Nie wiem czy jest jakaś różnica, ale wydaje mi się, że serek Danio jest rzadszy. Masło musi być miękkie, w temperaturze pokojowej.

      Usuń