środa, 8 maja 2013

Chleb Polski

… u mnie w wersji lekko razowej :) Ciasto jest łatwe przy wyrabianiu i rośnie jak marzenie, a sam chleb jest miękki, delikatny i tak wysoki (10 cm.!), że aż oczy same się do niego cieszą, a najlepszym dowodem na to, że jest pyszny jest to, że ponad połowa zniknęła jeszcze na ciepło!
Przepis Tatter, koniecznie do powtórki!
Składniki:
- 200 g. zakwasu żytnio – razowego
- 550 g. mąki białej pszennej chlebowej (u mnie mieszanka: 270 g. mąki pszennej o zawartości białka 11 + 280 g. mąki pełnoziarnistej z orkiszu)
- 50 g. mąki pszennej razowej  (u mnie żytnio – razowa typ 2000)
- 1 łyżeczka słodu (u mnie 1 płaska łyżeczka cukru demerara)
- 1 płaska łyżka soli
- 300 ml. letniej wody (u mnie ok. 330 ml.)
- opcjonalnie: 1/4 – 1/2 łyżeczki suchych drożdży (u mnie szczypta, dosłownie 1/4 łyżeczki)
- opcjonalnie: 2 łyżki kminku (ja pominęłam)
Przygotowanie:
Do dużej miski wkładamy wszystkie składniki, łączymy je łyżką, a po chwili zagniatamy rękoma, aż ciasto będzie gładkie i delikatnie lepkie. Wyrobione ciasto przykrywamy folią spożywczą i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 2 – 2,5 godziny. W między czasie, w równych odstępach czasowych (mniej więcej co godzinę) składamy ciasto 2 razy, następnie formujemy bochenek, przekładamy ciasto do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia i oprószonej mąką (u mnie 8 x 21 cm.) i odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 1 – 1,5 godziny. Po wyrośnięciu delikatnie nacinamy chleb i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 230 stopni. Na najwyższym poziomie piekarnika ustawiamy naczynie z wrzącą wodą, aby w trakcie pieczenia wytworzyła się para wodna. Chleb pieczemy przez ok. 40 minut, wyjmujemy go z formy i dopiekamy jeszcze przez ok. 10 minut.
Chleb studzimy na kratce, spryskując go w między czasie 1 – 2 razy wodą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz