środa, 8 maja 2013

Ciasto marchewkowe najlepsze

… czyli bardzo popularne ciasto, zwłaszcza w Anglii i Szwecji, ale również u nas w Polsce. Zawsze się wzbraniałam przed zrobieniem ciasta z warzywkiem, ale przyszła kolej i na nie – czytając komentarze u  Doroty pomyślałam, że skoro jest zachwalane przez tyle osób, to nie może być złe :) Okazało się, że nie dość że ciasto jest szybkie w przygotowaniu, ponieważ podobnie jak przy muffinkach wystarczy połączyć składniki suche z mokrymi, to jest pyszne! Nie wiem jak smakują inne carrot cake, bo nigdy nie próbowałam, ale skoro to ciasto nosi honorowy przydomek najlepsze, to musi takie być! Co można powiedzieć o tym cieście? Hmm… Jest delikatne, puszyste, a jednocześnie wilgotne i lekko mokre, ale nie zakalcowate, pięknie pachnie cynamonem, orzechami, w smaku ma coś z murzynka i piernika, a ten krem / frosting… no po prostu obłędny :) Jest tak pyszny, że można by go zjeść łyżką, Philadelphia ma po prostu „to coś” w sobie… Uważam, że przepis zasłużył sobie na grono wielbicieli i tyle pochlebnych opinii – od dziś i ja dołączam do wielbicieli tego ciasta, i tych, którzy go jeszcze nie wypróbowali gorąco zachęcam :)
Składniki:

Ciasto:
- 2/3 szklanki mąki pszennej
- 1/2 szklanki drobnego cukru
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej (u mnie 3/4 łyżeczki)
- 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia (u mnie 1/2 łyżeczki)
- 1 łyżeczka cynamonu [1]
- 1/4 łyżeczki zmielonych goździków
- 1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej
- 1/4 łyżeczki ziela angielskiego
- 1/4 łyżeczki soli (u mnie 1 łyżeczka cynamonu i 1 łyżeczka przyprawy korzennej do piernika)
- 1/3 szklanki oleju rzepakowego z orzechów włoskich lub słonecznikowego (u mnie olej słonecznikowy)
- 2 jajka
- 3/4 – 1 szklanka posiekanych orzechów włoskich
- 1/2 szklanki posiekanych, odsączonych ananasów (u mnie 1/2 szklanki jabłek)
- 1 szklanka startej na małych oczkach marchewki

Krem:
- 300 g. serka Philadelphia [2]
- 90 g. masła, w temperaturze pokojowej
- 1,5 szklanki przesianego cukru pudru [3]
-1 łyżeczka ekstraktu lub pasty z wanilii (u mnie aromat waniliowy)

Dodatkowo: (dekoracja)
- kilka orzechów włoskich
- cynamon
Przygotowanie:
Ciasto:
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.
Orzechy mielimy blenderem na drobne kawałki, marchewkę ścieramy na tarce o drobnych oczkach i odciskamy z soku, jabłka ścieramy na tarce o dużych oczkach, odciskamy z soku i łączymy wszystkie 3 składniki w miseczce.
W jednym naczyniu łączymy składniki suche: mąkę, cukier, sól, proszek, sodę i przyprawy.
W drugim naczyniu roztrzepujemy jajka z olejem.
Za pomocą widelca składniki suche łączymy z mokrymi, na koniec dodajemy marchewkę, orzechy, jabłka i mieszamy wszystko widelcem (tylko do połączenia składników).
Tortownicę (najlepiej 20 cm., u mnie 21 cm.) wykładamy papierem do pieczenia, przelewamy do niej ciasto, wstawiamy do piekarnika nagrzanego do temperatury 175 stopni i pieczemy ok. 40 – 45 minut, do tzw. suchego patyczka (u mnie 50 minut).
Upieczone ciasto studzimy najpierw w formie, następnie wyjmujemy je z tortownicy i studzimy na kratce.
Krem:
Serek Philadelphia, masło, ekstrakt waniliowy i 1/2 szklanki cukru pudru wkładamy do garnka i ucieramy mikserem na gładką, puszystą masę, stopniowo dodając resztę cukru (pamiętając, aby dopasować słodycz masy do własnego smaku).

Gdy ciasto całkowicie wystygnie dzielimy je na 2 równe części, dolną część ciasta układamy na paterze, rozsmarowujemy połowę kremu, układamy górną część placka i resztę kremu rozsmarowujemy na górze. Wierzch ciasta możemy ozdobić orzechami włoskimi i delikatnie oprószyć cynamonem.
[1]  Wszystkie przyprawy (cynamon, goździki, gałkę muszkatołową i ziele angielskie) można zastąpić 2 łyżeczkami przyprawy do piernika.
[2] Serek Philadelphia można zastąpić serkiem Twój Smak Piątnicy, serkiem Turek, Almette śmietankowym lub Mascarpone.
[3] Cukier puder najlepiej dodawać stopniowo i dopasować ilość do własnego smaku, tj. słodkości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz